МОН ще анализира образователната структура - Телевизия Шумен

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев беше на посещение в региона, за да се включи в тържествата по повод 1160 години от покръстването на българския народ и 1170 години от създаването на българската азбука. Преди да се включи в демонстративен мач в Средно училище „Панайот Волов“ в Каспичан министърът коментира предвидените промени в сферата на образованието.

Образователното министерство предвижда приемът на студенти държавна поръчка да бъде намален с близо 2000. Преструктурирането трябва да влезе в сила от следващата академична година, заяви в Каспичан министър Красимир Вълчев.

„Основно намаляваме в социалните, стопанските и правните науки, където избуя нерационалното търсене на висше образование. Това е търсене заради самата диплома, но не толкова съобразено с потребностите на пазара на труда. Едно такова малко намаление на кандидат-студентите, то ще отреже преди всичко това търсене на висше образование, няма да отреже търсенето на качествено висше образование“, коментира Красимир Вълчев.

От друга страна, социално икономическото развитие е най-зависимо от това да имаме повече инженери, посочи министърът и даде пример със сектори, където ситуацията е критична. На мястото на 100 души с инженерно образование, идват 45. При хидроинженерите – при 150 пенсионирани годишно, едва 15 души завършват такова висше образование.

„И ние правим всичко възможно с приема, с освобождаване от такси, с допълнителни стипендии, с допълнително финансиране на висшите училища – това са ни 4-те инструмента, да преструктурираме приема и тази политика я продължаваме в момента. За професионално направление „Медицина“ това, което правим е да обвързваме приема с договори за реализация в страната“, посочи Вълчев.

Министър Вълчев посочи, че в тази посока ще се работи и с държавно финансиране на втора магистратура. Там условието ще бъде да е от приоритетните професионални направления и защитените професии. Вълчев заяви, че министерството ще инициира дебат и ще направи анализ на образователната структура – до кой клас трябва да е основен етап, кога кандидатстват децата, как се разпределят между училищата.

„Сбъркахме с това, че свалихме от 8 в 7 клас завършването на основно образование, респективно кандидатстването в гимназиален етап. Виждаме негативните резултати, децата са стресирани на 14 години, не могат да направят този важен избор, не е логично тогава да го правят“, отбеляза Красимир Вълчев.

Според него е грешка и това, че беше премахната задължителната матура по математика. Преди да се мисли по този въпрос обаче трябва да се решат проблемите с учебните програми и планове, броя на часовете по математика и природни науки, каза министърът.

Вижте повече новини във Facebook и Youtube.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Телевизия Шумен
Преглед на поверителността

Информацията за бисквитките се съхранява във вашия браузър и изпълнява функции, като например да ви разпознава, когато се върнете на нашия уебсайт, или да позволи на нашия екип да разбере кои раздели на уебсайта Ви се струват най-интересни и полезни. Научете повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки в нашата Политика за бисквитките ("cookies"). Ползвайки уебсайта, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.